Iskolai közösségi szolgálat
2015. január 1-től az érettségi vizsga megkezdésének feltétele 50 óra iskolai közösségi szolgálati munka elvégzése. A programot az iskolák civil szervezetekkel, önkormányzatokkal, egyházi szervezetekkel együttműködésben végzik. (További információ a kötelező iskolai közösségi szolgálatról itt érhető el.)
2015-ben, egy sikeres pályázat keretében egyesületünk a Széchenyi István Kereskedelmi Szakközépiskola (1088 Budapest, Vas u. 9-11., tel/fax: 06-1-3384480, email: iskola@vasutca.hu) 28 diákjait fogadta. Korenyák Zsófia, szociális munkás vezetésével, képzett és tapasztalt kortárs segítőkkel dolgoztunk az iskolai közösségi szolgálatot teljesítő diákokkal. Kifejezetten az iskolai közösségi szolgálathoz igazított tematikával és módszertannal készítettük fel a diákokat, a Hős utcai feladatokra.
Azóta is fogadtunk ikszes diákokat, akik közül többen a kötelező szolgálat teljesítése után is vissza-visszatérnek a Hős utcába, hogy önkéntes segítséget nyújtsanak a helyi gyerekeknek szervezett programok során.
2015-ben, egy sikeres pályázat keretében egyesületünk a Széchenyi István Kereskedelmi Szakközépiskola (1088 Budapest, Vas u. 9-11., tel/fax: 06-1-3384480, email: iskola@vasutca.hu) 28 diákjait fogadta. Korenyák Zsófia, szociális munkás vezetésével, képzett és tapasztalt kortárs segítőkkel dolgoztunk az iskolai közösségi szolgálatot teljesítő diákokkal. Kifejezetten az iskolai közösségi szolgálathoz igazított tematikával és módszertannal készítettük fel a diákokat, a Hős utcai feladatokra.
Azóta is fogadtunk ikszes diákokat, akik közül többen a kötelező szolgálat teljesítése után is vissza-visszatérnek a Hős utcába, hogy önkéntes segítséget nyújtsanak a helyi gyerekeknek szervezett programok során.
IKSZ a hátrányos helyzetű gyermekekért – Diákok bevonása a Kontúr Egyesület Hős utcai projektjébe
|
Beszámoló a programról (letölthető sajtóközlemény)
A programról a sajtóban
|
Beszámolók a programelemekről
Felkészítés
2015. február
Februárban háromalkalmas felkészítést tartottunk a budapesti Széchenyi István Gyakorló Kereskedelmi Szakközépiskola azon diákjainak, akik részt szeretnének venni Hős utcai programokon az iskolai közösségi szolgálatuk keretében.
Első alkalommal képekkel bemutattuk nekik a helyszínt és a várható nehézségekről, kihívásokról beszélgettünk. Másodszor a csapatépítésen, önismereten volt a hangsúly, és beleképzelték magukat egy Hős utcai fiatal élethelyzetébe. Az előítéletek és félelmek eloszlatása volt a legfontosabb feladat, de megnyugtatta őket, hogy a programok alatt végig ott leszünk velük és mindig fordulhatnak hozzánk. Utolsó alkalommal rendhagyó módon a két képzőn kívül megjelentek azok az Egyesületi tagjaink is, akik az egyes alprogramok koordinációjáért lesznek felelősek a programok alatt. Emellett a Szociális Cirkusz tagjai is bemutatkoztak, akik zsonglőrködésre tanítják majd a gyerekeket. A képzés során a tervezett programok szerint asztalokat alakítottunk ki, így forgó-színpad szerűen végig lehetett menni az összes várható eseményen. Minden programnak volt egy felelőse az Egyesülettől, és a résztvevő diákok választhattak, hogy melyikhez csatlakoznak szervezőként. A márciusi sportnapra, a tanáruk elmondása alapján nagy izgalommal készülnek a diákok, csakúgy, mint mi magunk is!
2015. február
Februárban háromalkalmas felkészítést tartottunk a budapesti Széchenyi István Gyakorló Kereskedelmi Szakközépiskola azon diákjainak, akik részt szeretnének venni Hős utcai programokon az iskolai közösségi szolgálatuk keretében.
Első alkalommal képekkel bemutattuk nekik a helyszínt és a várható nehézségekről, kihívásokról beszélgettünk. Másodszor a csapatépítésen, önismereten volt a hangsúly, és beleképzelték magukat egy Hős utcai fiatal élethelyzetébe. Az előítéletek és félelmek eloszlatása volt a legfontosabb feladat, de megnyugtatta őket, hogy a programok alatt végig ott leszünk velük és mindig fordulhatnak hozzánk. Utolsó alkalommal rendhagyó módon a két képzőn kívül megjelentek azok az Egyesületi tagjaink is, akik az egyes alprogramok koordinációjáért lesznek felelősek a programok alatt. Emellett a Szociális Cirkusz tagjai is bemutatkoztak, akik zsonglőrködésre tanítják majd a gyerekeket. A képzés során a tervezett programok szerint asztalokat alakítottunk ki, így forgó-színpad szerűen végig lehetett menni az összes várható eseményen. Minden programnak volt egy felelőse az Egyesülettől, és a résztvevő diákok választhattak, hogy melyikhez csatlakoznak szervezőként. A márciusi sportnapra, a tanáruk elmondása alapján nagy izgalommal készülnek a diákok, csakúgy, mint mi magunk is!
Sportnap
2015.03.22., Hős utca
Március 22-én sikeresen lezajlott az első alkalom, amikor az iskolai közösségi szolgálat részeként, a Kontúr Egyesület által felkészített középiskolások részt vettek a Hős utcai sportnapon. Kilenc diák jött el a Széchenyi István Gyakorló Kereskedelmi Szakközépiskolából, hogy a képzésen közösen kitalált programokat megvalósítsák, Egyesületünk tapasztalt tagjaival együtt. Volt kötélhúzás, zsákfutás, foci, ugrókötél, méta, pörgetés és háton lovagoltatás, fogócska és labdázás, meg hullahopp is. Külön öröm volt számunkra, hogy ezúttal a nagyobb gyerekek is csatlakoztak hozzánk a házból, hogy beszálljanak a focizásba.
2015.03.22., Hős utca
Március 22-én sikeresen lezajlott az első alkalom, amikor az iskolai közösségi szolgálat részeként, a Kontúr Egyesület által felkészített középiskolások részt vettek a Hős utcai sportnapon. Kilenc diák jött el a Széchenyi István Gyakorló Kereskedelmi Szakközépiskolából, hogy a képzésen közösen kitalált programokat megvalósítsák, Egyesületünk tapasztalt tagjaival együtt. Volt kötélhúzás, zsákfutás, foci, ugrókötél, méta, pörgetés és háton lovagoltatás, fogócska és labdázás, meg hullahopp is. Külön öröm volt számunkra, hogy ezúttal a nagyobb gyerekek is csatlakoztak hozzánk a házból, hogy beszálljanak a focizásba.
Zsonglőrködés a Hős utcában - Szociális Cirkusz
2015.03.22. és 04.19., Hős utca
Már második alkalommal gyűltünk össze zsonglőrködni a Hős utca két épülete közötti fűben a Széchenyi István Gyakorló Kereskedelmi Szakközépiskola diákjaival. A közös gyakorlást felkészülő alkalom előzte meg, amikor a Zsonglőr Egyesület tagjai meséltek korábbi és jelenlegi munkáikról, hogy a diákok képet kapjanak programjuk általános céljáról, illetve a tapasztalatok alapján elmesélték, hogy miben fejleszti a zsonglőrködés a gyerekeket. A diákok is mondtak ötleteket, hogy szerintük mire lehet jó ez a program a Hős utcában. Viszonylag hamar belejöttek a zsonglőr felszerelések használatába is (poi, tányér, labda, ördögbot), és eloszlattuk félelmeiket az újszerű feladattal kapcsolatban.
Az első éles alkalom tapasztalatai alapján az iskolai közösségi szolgálatban résztvevő középiskolások lelkiismeretesen, lelkesen és kitartóan vettek részt a programban. Volt olyan középiskolás, aki előtte otthon gyümölcsökkel próbált felkészülni a labdadobálásra, a helyszínen felmerülő nehézségeket is ügyesen kezelték (verekedés, a gyerekek percek alatt apadó érdeklődése egy-egy zsonglőreszköz iránt). A visszajelzéseik alapján jól érezték magukat még a nekik szokatlanabb környezetben is.
A második alkalom az elsőt is felülmúlva remekül sikerült. A Hős utcai gyerekek nagyon belejöttek a zsonglőrködésbe, így egyre motiváltabban végezték a feladatokat. Ugyanakkor le kellett vonnunk tanulságokat az önkéntes munka kapcsán: a kora-reggelre tett kezdőidőpontra egyik középiskolás sem jött el, habár többen megindokolták, számunkra ez fontos visszajelzés volt. Nagyon pozitív tapasztalat volt, hogy az esemény előtti szórólapozás alkalmával és magán az eseményen is úgy tűnt, hogy már egyre többen fordulnak bizalommal egyesületünk tagjaihoz, várják a programot, és egy-két szülő is oda-odajön nézni a gyerekét, vagy akár segíteni neki, illetve rászólni azokra, akikre kell.
2015.03.22. és 04.19., Hős utca
Már második alkalommal gyűltünk össze zsonglőrködni a Hős utca két épülete közötti fűben a Széchenyi István Gyakorló Kereskedelmi Szakközépiskola diákjaival. A közös gyakorlást felkészülő alkalom előzte meg, amikor a Zsonglőr Egyesület tagjai meséltek korábbi és jelenlegi munkáikról, hogy a diákok képet kapjanak programjuk általános céljáról, illetve a tapasztalatok alapján elmesélték, hogy miben fejleszti a zsonglőrködés a gyerekeket. A diákok is mondtak ötleteket, hogy szerintük mire lehet jó ez a program a Hős utcában. Viszonylag hamar belejöttek a zsonglőr felszerelések használatába is (poi, tányér, labda, ördögbot), és eloszlattuk félelmeiket az újszerű feladattal kapcsolatban.
Az első éles alkalom tapasztalatai alapján az iskolai közösségi szolgálatban résztvevő középiskolások lelkiismeretesen, lelkesen és kitartóan vettek részt a programban. Volt olyan középiskolás, aki előtte otthon gyümölcsökkel próbált felkészülni a labdadobálásra, a helyszínen felmerülő nehézségeket is ügyesen kezelték (verekedés, a gyerekek percek alatt apadó érdeklődése egy-egy zsonglőreszköz iránt). A visszajelzéseik alapján jól érezték magukat még a nekik szokatlanabb környezetben is.
A második alkalom az elsőt is felülmúlva remekül sikerült. A Hős utcai gyerekek nagyon belejöttek a zsonglőrködésbe, így egyre motiváltabban végezték a feladatokat. Ugyanakkor le kellett vonnunk tanulságokat az önkéntes munka kapcsán: a kora-reggelre tett kezdőidőpontra egyik középiskolás sem jött el, habár többen megindokolták, számunkra ez fontos visszajelzés volt. Nagyon pozitív tapasztalat volt, hogy az esemény előtti szórólapozás alkalmával és magán az eseményen is úgy tűnt, hogy már egyre többen fordulnak bizalommal egyesületünk tagjaihoz, várják a programot, és egy-két szülő is oda-odajön nézni a gyerekét, vagy akár segíteni neki, illetve rászólni azokra, akikre kell.
Pestre fel! kirándulás a Hős utcai gyerekekkel
2015.04.25.
Helyszín: Budapest, Városliget
Heckenast Anna beszámolója.
A Pestre fel! kirándulás előzetes konzultációját 2015. április 8-án tartottuk a középiskolában. 4 gyerek jött el, akik kitalálták, hova menjünk, mit vigyünk magunkkal, és megbeszéltük az időkeretet is. Így született meg az ötlet, hogy a Városligetbe visszük a Hős utcai gyerekeket. Beszélgettünk velük kicsit arról, hogy milyenek a gyerekek, mire figyeljenek oda, hogyan viselkedjenek.
A kirándulás napján először bevásároltunk a középiskolásokkal együtt a kirándulásra, és mindenkinek összeállítottak egy tízórai-csomagot. Ezt szétszortíroztunk, és indultunk a Hős utcához, ahol a gyerekek és a szülők már vártak bennünket.
Az IKSZ-esek először kicsit bátortalanul nézték a gyereksereget, de amint felszálltunk a villamosra, és gyerekek kapaszkodtak beléjük, minden rossz érzésük elszállt.
A Városligetben aznap rendezvény volt, és mindenhol sok ember, játékok, ringlisek, vattacukrok, és minden földi jóval kecsegtető dolog volt, ezért kicsit nehezen sikerült a gyerekeket terelni, de nagyon ügyesen megoldották a feladatot.
Először a Hősök terét néztük meg, ahol egyik IKSZ-esünk mondott pár szót a térről, aztán fotózás következett a szobroknál, és az érdekes tábláknál.
Utána átsétáltunk a Vajdahunyad várához, ahol egy másik IKSZ-es mesélte el a vár történetét az elemózsia elfogyasztása közben. A gyerekeknek nagyon tetszett az Anonymus szobor, és az egész vár is.
Végül egy játszóteret kerestünk, ahol a Hős utcás gyerekek a maradék energiájukat is kijátszották, de nyilván maradt annyi, hogy ne akarjanak nagyon hazamenni a végén.
Miután hazavittük a gyerekeket a Hős utcába, leültünk az IKSZ-esekkel és az önkénteseinkkel megbeszélni, ki hogyan érezte magát, milyen tapasztalataik voltak. A középiskolások elmondták, hogy először kicsit tartottak tőle, milyenek lesznek a gyerekek, de hamar megtalálták velük a hangot, és a végére nagyon megkedvelték a kis társaságot és örültek, hogy ezt a programot választották a gyerekekkel.
2015.04.25.
Helyszín: Budapest, Városliget
Heckenast Anna beszámolója.
A Pestre fel! kirándulás előzetes konzultációját 2015. április 8-án tartottuk a középiskolában. 4 gyerek jött el, akik kitalálták, hova menjünk, mit vigyünk magunkkal, és megbeszéltük az időkeretet is. Így született meg az ötlet, hogy a Városligetbe visszük a Hős utcai gyerekeket. Beszélgettünk velük kicsit arról, hogy milyenek a gyerekek, mire figyeljenek oda, hogyan viselkedjenek.
A kirándulás napján először bevásároltunk a középiskolásokkal együtt a kirándulásra, és mindenkinek összeállítottak egy tízórai-csomagot. Ezt szétszortíroztunk, és indultunk a Hős utcához, ahol a gyerekek és a szülők már vártak bennünket.
Az IKSZ-esek először kicsit bátortalanul nézték a gyereksereget, de amint felszálltunk a villamosra, és gyerekek kapaszkodtak beléjük, minden rossz érzésük elszállt.
A Városligetben aznap rendezvény volt, és mindenhol sok ember, játékok, ringlisek, vattacukrok, és minden földi jóval kecsegtető dolog volt, ezért kicsit nehezen sikerült a gyerekeket terelni, de nagyon ügyesen megoldották a feladatot.
Először a Hősök terét néztük meg, ahol egyik IKSZ-esünk mondott pár szót a térről, aztán fotózás következett a szobroknál, és az érdekes tábláknál.
Utána átsétáltunk a Vajdahunyad várához, ahol egy másik IKSZ-es mesélte el a vár történetét az elemózsia elfogyasztása közben. A gyerekeknek nagyon tetszett az Anonymus szobor, és az egész vár is.
Végül egy játszóteret kerestünk, ahol a Hős utcás gyerekek a maradék energiájukat is kijátszották, de nyilván maradt annyi, hogy ne akarjanak nagyon hazamenni a végén.
Miután hazavittük a gyerekeket a Hős utcába, leültünk az IKSZ-esekkel és az önkénteseinkkel megbeszélni, ki hogyan érezte magát, milyen tapasztalataik voltak. A középiskolások elmondták, hogy először kicsit tartottak tőle, milyenek lesznek a gyerekek, de hamar megtalálták velük a hangot, és a végére nagyon megkedvelték a kis társaságot és örültek, hogy ezt a programot választották a gyerekekkel.
Gyereknap
2015. május 30.
Helyszín: Hős utca
Kovács Barbara beszámolója
A rossz idő miatt egy héttel el kellett halasztani, így május 23. helyett 30-án, de megrendezésre került a hős utcai gyereknap, majd a lakógyűlés, immár napsütéses, jó időben. A programra körülbelül 20 gyerek jött el, emellett négy IKSZ-es középiskolás, az Angelusz Szakkollégium hős utcai kutatócsapatának jó néhány tagja és Egyesületünk több tagja vett részt. Ott volt Vercseg Ilona is, aki többek között az ELTE Társadalomtudományi Karának óraadója, tapasztalt szakértő a közösségfejlesztés terén.
Nagy öröm volt számunkra, hogy mindenki hihetetlen aktivitással és lelkesedéssel volt jelen, kiegészülve néhány ott lakó szülővel is, akik a lakógyűlésen is maradtak.
Programokban nem volt hiány, volt katonai tereparcfestés és lányos is, a végén már a gyerekek festettek ránk mindenfélét és nem fordítva, amit, mint kiderült nem is olyan könnyű lemosni.:) A kézműves asztalnál készültek a szuper hűtőmágnesek és figurák matricákkal, ujjnyomdákkal díszítve, de ügyeskedtek a gyöngyökkel és a gumis karkötő készítő szettel is. Fiúknak volt foci, de a frizbi, tollas, a labdák és a zsonglőreszközök is előkerültek.
A programot csoportképkészítéssel és bogozódós játékkal fejeztük be és utána folytatás következett a lakógyűléssel.
A végén levezető beszélgetést tartottunk a középiskolásokkal. Ők jól érezték magukat és jogosan büszkék is voltak magukra, szívesen csatlakoznának a nyári programokra is.
2015. május 30.
Helyszín: Hős utca
Kovács Barbara beszámolója
A rossz idő miatt egy héttel el kellett halasztani, így május 23. helyett 30-án, de megrendezésre került a hős utcai gyereknap, majd a lakógyűlés, immár napsütéses, jó időben. A programra körülbelül 20 gyerek jött el, emellett négy IKSZ-es középiskolás, az Angelusz Szakkollégium hős utcai kutatócsapatának jó néhány tagja és Egyesületünk több tagja vett részt. Ott volt Vercseg Ilona is, aki többek között az ELTE Társadalomtudományi Karának óraadója, tapasztalt szakértő a közösségfejlesztés terén.
Nagy öröm volt számunkra, hogy mindenki hihetetlen aktivitással és lelkesedéssel volt jelen, kiegészülve néhány ott lakó szülővel is, akik a lakógyűlésen is maradtak.
Programokban nem volt hiány, volt katonai tereparcfestés és lányos is, a végén már a gyerekek festettek ránk mindenfélét és nem fordítva, amit, mint kiderült nem is olyan könnyű lemosni.:) A kézműves asztalnál készültek a szuper hűtőmágnesek és figurák matricákkal, ujjnyomdákkal díszítve, de ügyeskedtek a gyöngyökkel és a gumis karkötő készítő szettel is. Fiúknak volt foci, de a frizbi, tollas, a labdák és a zsonglőreszközök is előkerültek.
A programot csoportképkészítéssel és bogozódós játékkal fejeztük be és utána folytatás következett a lakógyűléssel.
A végén levezető beszélgetést tartottunk a középiskolásokkal. Ők jól érezték magukat és jogosan büszkék is voltak magukra, szívesen csatlakoznának a nyári programokra is.
Kirándulás Budán
2015. június 13.
Heckenast Anna beszámolója
Az Ismerd meg Budát! kirándulás előzetes konzultációját 2015. május 27-én tartottuk a középiskolába. 1 gyerek jött el, akivel kitaláltuk, hova menjünk, mit vigyünk magunkkal, és megbeszéltük az időkeretet is. Mivel Buda messzebb van, mint a Hős utcai gyerekek komfort-zónája, kicsit nehezebb volt a feladat, mint korábban. Végül a Gellért-hegyet választottuk, ahol látványosságként a Filozófusok kertje, a Citadella a Szabadság-szoborral került terítékre. A kirándulás napján először bevásároltunk a középiskolásokkal együtt a kirándulásra, és mindenkinek összeállítottak egy tízórai-csomagot. Ezt szétszortíroztunk, és indultunk a Hős utcához, ahol a gyerekek és a szülők már vártak bennünket. Amint megérkezett az összes gyerek, elindultunk a nagy útra. Ahogy megérkeztünk a hegyre, tömegközlekedéssel, 3 átszállás után, és még sétálni is kellett, a gyerekek elkezdtek volna nyafogni, de aztán meglátták a szobrokat és a kilátást, amibe bele tudtak feledkezni, és máris jobban érezték magukat.
A Filozófusok kertje és a Buda királyfi, Pest királylány szobrok megtekintése után továbbmentük felfelé a Citadellához. Ott az egyik közösségi szolgálatos leány tartott egy kis előadást a helyről. Gyorsan körbesétáltunk, és megcéloztuk a közeli játszóteret. Épp időben, mert a gyerekek nagyon kimerültek a sok sétában. Látszott, hogy nem erősségük a hosszú séták megtétele. De hősiesen kitartottak.
A gyerekek megkapták a szeretet-csomagot, ami pogácsából, ásványvízből, almából, és házi muffinból állt. A kis pihenés, játék és evés után elindultunk le a hegyről, hogy a 4-es metróval lassan hazaérjünk. Félúton a gyerekek még kaptak egy fagyit, mert nagyon meleg volt végig, és nagyon elfáradtak. Aztán hazaértek. Ahogy értékeltük a helyzetet, este nem kellett sokat altatni őket.
Miután hazavittük a gyerekeket a Hős utcába, leültünk az IKSZ-esekkel és az önkénteseinkkel megbeszélni, ki hogyan érezte magát, milyen tapasztalataik voltak. A középiskolások elmondták, hogy nehezebb volt a gyerekekkel a mostani kiránduláson, mint a korábbi foglalkozásokon bármikor. Sokat nyafogtak, és nehezen viselték a meleget, a távolságot, mindent. De alapvetően hasznos tapasztalat volt nekik is a túra. A fiúk hasznosították magukat a terhek cipelésénél, a lányok pedig a kislányokat terelgették. A lányok kicsit nehezményezték, hogy a fiúk nem vették ki a részüket a feladatból, azonban az összegzésnél kiderült, hogy mivel csak lányok jöttek a Hős utcából, nehéz volt megtalálni velük a közös nevezőt.
2015. június 13.
Heckenast Anna beszámolója
Az Ismerd meg Budát! kirándulás előzetes konzultációját 2015. május 27-én tartottuk a középiskolába. 1 gyerek jött el, akivel kitaláltuk, hova menjünk, mit vigyünk magunkkal, és megbeszéltük az időkeretet is. Mivel Buda messzebb van, mint a Hős utcai gyerekek komfort-zónája, kicsit nehezebb volt a feladat, mint korábban. Végül a Gellért-hegyet választottuk, ahol látványosságként a Filozófusok kertje, a Citadella a Szabadság-szoborral került terítékre. A kirándulás napján először bevásároltunk a középiskolásokkal együtt a kirándulásra, és mindenkinek összeállítottak egy tízórai-csomagot. Ezt szétszortíroztunk, és indultunk a Hős utcához, ahol a gyerekek és a szülők már vártak bennünket. Amint megérkezett az összes gyerek, elindultunk a nagy útra. Ahogy megérkeztünk a hegyre, tömegközlekedéssel, 3 átszállás után, és még sétálni is kellett, a gyerekek elkezdtek volna nyafogni, de aztán meglátták a szobrokat és a kilátást, amibe bele tudtak feledkezni, és máris jobban érezték magukat.
A Filozófusok kertje és a Buda királyfi, Pest királylány szobrok megtekintése után továbbmentük felfelé a Citadellához. Ott az egyik közösségi szolgálatos leány tartott egy kis előadást a helyről. Gyorsan körbesétáltunk, és megcéloztuk a közeli játszóteret. Épp időben, mert a gyerekek nagyon kimerültek a sok sétában. Látszott, hogy nem erősségük a hosszú séták megtétele. De hősiesen kitartottak.
A gyerekek megkapták a szeretet-csomagot, ami pogácsából, ásványvízből, almából, és házi muffinból állt. A kis pihenés, játék és evés után elindultunk le a hegyről, hogy a 4-es metróval lassan hazaérjünk. Félúton a gyerekek még kaptak egy fagyit, mert nagyon meleg volt végig, és nagyon elfáradtak. Aztán hazaértek. Ahogy értékeltük a helyzetet, este nem kellett sokat altatni őket.
Miután hazavittük a gyerekeket a Hős utcába, leültünk az IKSZ-esekkel és az önkénteseinkkel megbeszélni, ki hogyan érezte magát, milyen tapasztalataik voltak. A középiskolások elmondták, hogy nehezebb volt a gyerekekkel a mostani kiránduláson, mint a korábbi foglalkozásokon bármikor. Sokat nyafogtak, és nehezen viselték a meleget, a távolságot, mindent. De alapvetően hasznos tapasztalat volt nekik is a túra. A fiúk hasznosították magukat a terhek cipelésénél, a lányok pedig a kislányokat terelgették. A lányok kicsit nehezményezték, hogy a fiúk nem vették ki a részüket a feladatból, azonban az összegzésnél kiderült, hogy mivel csak lányok jöttek a Hős utcából, nehéz volt megtalálni velük a közös nevezőt.